vrijdag 15 augustus 2008

Praktische weetjes

- Een collega-expat uit Gitarama heeft een auto volgegoten met Diesel omdat er op de dop van de benzinetank ‘Diesel’ stond. Verstaanbaar. Er moest echter ‘naft’ in. Je kan hier echt op niets voortgaan.
- Het heeft eindelijk weer eens geregend. Het startsein voor vele boeren om hun velden weer klaar te maken. Na enkele regenvlagen worden de dorpjes en kleine steden herschapen in één grote modderpoel. Er hangt ook meteen een heel onaangename geur in de dorpjes. Zeker in de dorpen langs het Kivu-meer is die stank soms echt niet te harden door het vele visafval dat daar rondslingert.
- Vroeger had ik echt een afkeer van de Franse wc’s. Hier verkies ik echter een gat in de grond dan de openbare wc-potten die ze hier hebben. Het gat in de grond is meestal stukken properder.
- Een beschrijving van mijn laatste hotelkamer: beschimmelde muren met bijhorende stank, een flinterdunne matras, allerlei heel raar uitziend ongedierte waarvan je niet weet of ze het op u gemunt hebben en willen steken, een gemeenschappelijke wc-pot zonder werkende sjas en een moskee naast de deur die het nodig vond met een luidspreker hun gebeden de stad in te sturen om 4u ’s morgens. Het was de enige hotelkamer die nog vrij was toen ik in de stad aankwam. Gelukkig viel de prijs dan ook heel goed mee. Ik heb ’s avonds enkel wat koekjes gegeten. Ik mag er niet aan denken hoe hun keuken er moet uitgezien hebben.
- Ik was aan het discussiëren met iemand die HIV-patiënten begeleidt. Ik zei hem dat er volgens mij veel meer aidspatiënten zijn dan de 3% die de overheid als officieel cijfer meegeeft. “Natuurlijk zijn er veel meer”, zei hij,”maar als ik dat in het openbaar zeg, vlieg ik direct de gevangenis in”. De officiële cijfers worden niet betwist.
- Onlangs liep ik over straat met een Rwandees die plots een kramp in zijn voet kreeg. Hij vraagt mij heel serieus of dat iets is dat wij ook voorhebben. Krampen. Ze gaan er hier soms echt vanuit dat wij een heel ander soort mens zijn, dat er naast het kleurverschil ook allerlei anatomische verschillen zijn. Er zijn er zelfs die er van overtuigd zijn dat een blanke per definitie slimmer is dan een zwarte. Dan mag je nog een hele uitleg geven over onze opleidingen en toegang tot allerlei informatiekanalen, hij is niet te overtuigen.
- Één van de vele problemen hier, is het feit dat iedereen op hetzelfde moment zijn oogst binnenhaalt. Logisch, want dat is afhankelijk van de seizoenen. Dat betekent wel dat de prijzen op het moment van de oogst heel laag zijn omdat er veel tegelijkertijd op de markten terecht komt. Goede opslagmogelijkheden om te wachten tot de prijzen weer gestegen zijn, zijn er niet. Dat zou nochtans de prijzen wat stabiliseren.
- Er zijn echt veel dingen die ik hier ga missen. Het feit dat ze nu bijna overal mijn naam kennen zelfs al heb ik de persoon in kwestie nog nooit ontmoet. Het feit dat het heel erg geapprecieerd wordt dat ik tussen en met de Rwandezen leef. Ik ga naar de lokale bars waar de taxichauffeurs ’s avonds komen in plaats van naar de bars van de sjieke hotels. Zodra er ergens een lokaal feestje is, ben ik er bij. En als ik ergens naartoe moet ga ik te voet, terwijl ze hier denken dat dat te min is voor een blanke. Gisteren hebben de mototaxichauffeurs zich verzameld en een vertegenwoordiger afgevaardigd die mij moest komen vragen of ik nog samen met hen een groepsfoto wilde maken voor ik vertrek. “Parce qu’on vous aime.” Schoon.
- Door de enorme bevolkingsdruk zijn de meeste wilde beesten verdreven naar de nationale parken. Die parken komen steeds meer onder druk te staan. Het regenwoud of het wildpark zal ooit plaats moeten ruimen voor de landbouw. Jammer, maar andere mogelijkheden zullen er op lange termijn niet zijn. Tenzij het Westen ervoor zorgt dat er genoeg voedsel in het land is. Zoveel zal het regenwoud ons wel niet waard zijn zeker?
- Op één van de drukste kruispunten in Kigali stonden plots de verkeerslichten in alle richtingen op groen. Ik moet niet uitleggen dat dat nogal chaotische gevolgen had.
- In de rijstvelden moeten kinderen een godganse dag rondlopen en met stokken op bidons slaan of lawaai maken met ratels om de vogels van de velden weg te houden.
- Als het op kleren aankomt dan pakt iedereen wat ze kunnen krijgen. Allemaal tweedehands natuurlijk en verschillende maten zijn er niet. Dat betekent dat heel wat kinderen hier in volwassenmaten rondlopen (veel te grote truien) en dat sommige volwassenen in veel te kleine maten rondlopen (veel te kleine t-shirts of vestjes).
- Er heeft er ene met zijn brommer over mijn tenen gereden. Dat komt er van met al hun gevaarlijke toestanden. Ze zijn gelukkig nog heel. De chauffeur was wel serieus geschrokken. Het is blijkbaar ‘not done’ om over een mzungu zijn tenen te rijden.

1 opmerking:

Alan zei

schitterend om je avonturen te lezen vanuit de andere kant van de wereld!

gr

alan en eva