dinsdag 19 augustus 2008

Praktische weetjes

- Het zijn steeds diegene (de blanke) die zich opsluiten in hun huizen en angstig rondlopen uit vrees dat er achter iedere hoek iemand zit die hen kwaad wil doen, die overvallen of bestolen worden. Volgens mij ben je veel veiliger als je wat contacten zoekt met de lokale bevolking en door vriendelijk een goeiedag te zeggen ipv snel thuis proberen te geraken en zoveel mogelijk mensen te negeren (de dag nadat ik dit geschreven heb, pikt er wel een kind duizend Rwandese frank uit mijn zakken zeker).
- Vrouwen zijn hier soms enorm beschaamd. Zodra er een man in hun gezelschap is, doen ze vaak hun mond niet meer open. Het rollenpatroon zit hier nog heel diep.
- Nadat een Franse rechter de huidige Rwandese regeringsleiders en hoge ambtenaren heeft beschuldigd van deelname aan de genocide, heeft de Rwandese overheid een onderzoeksrapport uitgevaardigd dat zegt dat de Franse regering (zelfs Mitterand) zich zelf schuldig gemaakt hebben aan volkerenmoord in Rwanda. Ze hebben dus de Franse regering van exact hetzelfde beschuldigd als waar zij van beschuldigd zijn. En let op: de Franse inmenging zal waarschijnlijk ook niet helemaal zuiver op de graat geweest zijn. Heel wat Rwandezen vertellen mij echter achter gesloten deuren dat het juist de Fransen zijn die hen gered hebben.
- Sommige ceremonies kunnen hier ook doodsaai zijn. Het gebeurt dat er meer dan dertig mensen samenzitten, zonder dat iemand een woord zegt. Iedereen wacht op een speech of op de hapjes. Gezellig is anders.
- Ik stond te wachten op mijn taxi, toen ik plots een vrouw in paniek zag voorbijrennen, enkele meters daarna gevolgd door een kwade man. De vrouw wordt ingehaald door de man die haar terug meesleurt naar zijn huis terwijl hij haar onderweg enkele rake klappen geeft. De omstaanders vinden het allemaal een amusant gebeuren. Wat later passeert de vrouw opnieuw, deze keer omringd door een joelende menigte die haar geregeld duwt en met stokken en andere zaken slaat. De vrouw was blijkbaar betrapt terwijl ze iets aan het stelen was. De menigte was ermee op weg naar het politiebureau. Dan sta je daar als blanke. Je wil iets voor de vrouw doen, maar hoe kan je in godsnaam opboksen tegen zo’n menigte, zeker als je de taal niet eens meester bent. Ze zagen er ook niet uit alsof ze mijn inmenging zomaar zouden aanvaarden. Een moeilijke situatie.
- Onlangs was het de eerste keer dat een Rwandees me zei dat ook de partij van de huidige president ontelbare mensen op gruwelijke wijze vermoord heeft tijdens de genocide. Voor zo’n uitspraak vlieg je hier jaren in de gevangenis en riskeer je zelfs je leven. Voor alle duidelijkheid: het is niet de huidige president die de genocide gepland en uitgevoerd heeft. Integendeel, hij was de enige die de genocide wilde stoppen. Daarvoor waren echter ook alle middelen goed. Hoogstwaarschijnlijk heeft hij met zijn partij ook heel wat dingen gedaan die het daglicht niet mogen zien. Het verbleekt echter bij hetgeen de regering die de genocide plande, gedaan heeft.
- Het project had vroeger de gewoonte om de schoolkosten van kwetsbare kinderen te betalen. Recent hadden we een discussie over de vraag of we dat in de toekomst nog moeten blijven doen. Veel donoren hebben problemen met een dergelijke steun omdat het niet duurzaam is. Het is beter om de financiële capaciteiten van de boeren te verbeteren zodat ze zelf in staat zijn om die kosten te dragen. Gezamenlijk werd beslist om die steun af te bouwen. De dag erna was ik in het bureau met een technicien en kwam een jongen van een jaar of veertien beschaamd vragen of we zijn schoolgeld niet konden betalen. Hij had zijn beide ouders verloren en leefde bij een stokoude grootmoeder met zijn broers en zusjes. De technicien heeft hem afgescheept door hem te zeggen dat we daar geen middelen meer voor vrijmaken. Zo triestig dat die jongen was. Ik had zo’n compassie. Ik wilde direct de beslissing ongedaan maken, moest ik op dat moment gekund hebben. Het is makkelijk om zo’n beslissing te nemen, tot er een concreet geval voor je neus staat.
- Bij het immigratiebureau zijn ze er toch in geslaagd om mij een nutteloze reis naar Kigali te lappen. Maar uiteindelijk heb ik toch mijn visumverlenging gekregen. Ik ben legaal in het land tot en met 2 september.

Geen opmerkingen: