dinsdag 5 augustus 2008

Praktische weetjes

- Het is soms een moeilijke evenwichtsoefening om niet teveel zelf te willen doen. Als je hier iets wil realiseren dat blijft bestaan na je vertrek, moeten ze het zoveel mogelijk zelf in handen hebben. Dat is echter niet altijd makkelijk.
- Het stofprobleem wordt met de dag erger. Ik loop hier constant in een grote stofwolk. We hebben dringend wat regen nodig.
- Ik heb ruzie met een loodgieter. Onze wc was verstopt. Hij is 3 minuten binnen geweest met een ontstopper en hij vroeg mij 10.000 Frw terwijl ik weet dat het normaal maar zo’n 1.000 Frw kan kosten. Hij wilde dus meer omdat ik Mzungu was. Ik weigerde te betalen. Kwaad dat die mens was. De huisbazin moest er zelfs bijkomen. Zij heeft het op een of andere manier kunnen oplossen. Ik kan er echt niet tegen als ze mij zo proberen af te zetten. Zeker als het niet eens subtiel gebeurt. Ik ben hem achteraf nog eens op straat tegengekomen. Ik zei hem vriendelijk goeiedag, maar kreeg een heel giftige blik terug. Hij is blijkbaar nog altijd kwaad.
- Het voordeel van de grote werkloosheid hier is dat ze voetbalmatchen of andere evenementen gewoon op weekdagen kunnen organiseren. Volk gegarandeerd.
- De politie slaat er nog steeds lustig op los. Zelfs kleine kinderen worden met stokken tekeer gegaan als ze ergens iets verkeerd gedaan hebben.
- Iemand van één of andere parochie kwam bij mij op bezoek omdat hij dacht dat ik hem aan geld kon helpen voor een project dat hij uitgeschreven had. Ik heb hem moeten ontgoochelen. Enkele dagen later hoor ik dat hij zelfmoord gepleegd heeft. Hij had ontdekt dat hij HIV/aids had en zag het blijkbaar allemaal niet meer zo goed zitten.
- Als we ’s avonds of ’s nachts over straat wandelen worden we geregeld tegengehouden door de politie. Ze vragen dan meestal niet wat we aan het doen zijn, maar wel waarom we zo snel wandelen. Het is een opmerking die ik hier vaak krijg. Het valt hen op dat mzungus veel sneller wandelen dan Rwandezen en dat is ook zo. Rwandezen hebben de neiging om te slenteren. Ze moeten meestal ook lange afstanden te voet afleggen en het zijn vaak steile hellingen. Ik slenter niet graag, maar sta dan ook iedere keer in schuim en zweet als ik mijn bestemming of heuveltop bereikt heb. De politie gaat er van uit dat mensen die snel wandelen voor iets op de vlucht zijn of ergens iets mispeuterd hebben.
- We werden onlangs tegengehouden door de politie. Onze laadbak zat vol met vrouwen uit een of andere coöperative. Zwaar illegaal. Onze chauffeur verloor zijn rijbewijs. Echter geen probleem dat niet kan opgelost worden met 10.000 Frw en een meegaande politiecommandante.
- Als we hier bezoek hebben die van ver komt, moeten ze natuurlijk ook blijven overnachten. Logeerbedden hebben we niet, dus slapen we met meerdere in een bed. Recent sliepen we zo met drie in mijn veel te klein bed. Voor die mannen geen probleem want die slapen toch direct. Ik heb echter de hele nacht een strijd moeten voeren om niet uit bed te vallen en om mijn deel van het laken te bemachtigen.

Geen opmerkingen: